Identyfikacja wizualna firmy to zestaw komponentów graficznych, które budują wizerunek firmy. Dzięki użyciu określonego języka graficznego uzyskujemy spójny wizerunek marki, a sama marka wyróżnia się spośród konkurencji.
W skład identyfikacji wizualnej firmy wchodzi:
- logo,
- kolorystyka używana przez markę,
- krój pisma, którym konsekwentnie posługuje się firma,
- projekt szaty graficznej, którą nazywamy też key visualem (KV). Może to by charakterystyczny wzór, kolorystyka, klimat fotografii, który wybieramy do publikacji, styl ilustracji lub jej brak. Wystarczy jedno nasze spojrzenie i wiemy jaka marka do nas “mówi”.
Ważnym elementem budowania spójnej identyfikacji wizualnej jest również język, jakim posługuje się marka. Zwróć uwagę, że inaczej będzie odnosić się do konsumenta marka przekąsek dla młodzieży typu Crunchips lub ciastek „Hit”. Jest z klientami na „Ty”, skraca dystans, komunikuje się „na luzie” i w takim tonie utrzymany jest jej język graficzny.
Natomiast całkiem inaczej odnosi się do klientów kancelaria prawna lub bank. Zwraca się do swoich kontrahentów oficjalnie. W komunikacji wizualnej musi również zachować powagę i profesjonalizm. Bez tych cech bank nie budziłby zaufania.
Dlaczego identyfikacja wizualna jest tak ważna?
Pokrótce odpowiedziałam na to pytanie powyżej.
Każdemu właścicielowi firmy zależy, żeby to jego firma była rozpoznawalna, a nie mylona z konkurencyjną firmą. A im bardziej Twoja firma się wyróżnia i jest w tym wszystkim spójna, tym łatwiej jest ją zapamiętać. Klient, który zapamięta Twoja firmę, może wrócić do Ciebie i nawiązać współpracę. Odpowiednia identyfikacja wizualna firmy pozwala nawiązać z klientem relacje, pozwala być zapamiętana.
Jak budować spójną identyfikację firmy?
Przede wszystkim trzeba być cały czas spójnym, to wydaje się oczywiste, ale po wielu latach pracy jako projektantka grafiki widzę, jak trudno małym i średnim firmom utrzymać ową spójność. Zwykle, gdy otrzymuje zlecenie zmiany identyfikacji wizualnej firmy, która już istnieje na rynku, zaczynam od oglądnięcia, jak obecnie prezentuje się firma i czy jej identyfikacja wizualna/wizerunek jest spójny. Niestety, często tak nie jest i moim zadaniem jest go uspójnić.
Od czego zacząć? Popatrz na swoją firmę z dystansu. Wszystkie miejsca, w których widnieje Twoja marka, powinny „mówić” tym samym językiem. Strona internetowa powinna zawierać tę samą stylistykę co ulotki i broszury. Wystrój biura, oklejenie auta firmowego to wszystko powinno być jednolicie zaprojektowane. Warto wzmacniać spójność w social mediach, tak żeby widz „czuł”, że ogląda Twój produkt, lub czyta o Twojej usłudze.
Nie dezorientuj swoich klientów!
Wyobraźmy sobie taką sytuację: Przedsiębiorcza kobieta, chce budować swoją markę osobistą jako trenerka personalna. Na stronie www używać 2 kolorów, strona jest minimalistyczna, tak zaprojektował ją programista. Ulotki mają zupełnie inny charakter, są kolorowe i używa w nich dużo ilustracji, projekt przygotowała drukarnia. Natomiast profil na facebooku prowadzi sama, jest lifestylowy, dużo tam zdjęć i pisankowych krojów pism, przez co wygląda jeszcze inaczej niż reszta. Na wszystkich materiałach jest co prawda to samo logo, ale w różnych kolorach, wielkościach, używane bardzo dowolnie.
Jak myślisz, czy na pierwszy rzut oka klient zauważy w niej profesjonalną firmę? Czy zaufa tej firmie? Nie… no właśnie.
Żyjemy w kulturze obrazkowej, lubimy widzieć schematy i się ich trzymać. Schematy budują poczucie bezpieczeństwa, bo znamy już „to coś”, nie zaczynamy od zera. Dlatego spójna identyfikacja wizualna jest tak ważna. Buduje poczucie profesjonalnej i rzetelnej firmy, sprawia dobre wrażenie i lepiej zapada w pamięć. Dobrze zaprojektowana identyfikacja wizualna pozwala zaklasyfikować markę do odpowiedniej grupy docelowej.
Już wiesz, dlaczego warto zainwestować w jednolity wizerunek firmy, ponieważ na dłuższą metę to się po prostu opłaca.
Mam nadzieję, że ten tekst pomoże Ci spojrzeć na Twoją firmę z dystansu i pozwoli zbudować silną identyfikację wizualną. Do dzieła!