Zadaniem tego tekstu jest wytłumaczenie procesu powstawania logo. Za przykład posłuży mi przeprowadzony ostatnio rebranding własnego logo – firmy Tukan Media.
W poradniku tym został opisany mój sposób pracy nad znakiem firmowym. Pokazane są kolejne kroki, aby uzmysłowić Tobie, naszemu Klientowi, że logo to nie jest „ładny obrazek”, ale cały, złożony proces, składający się na budowę wizerunku Twojej firmy.
Burza mózgów
To ona rozpoczyna proces powstawania Twojego logo. Szukam znaczeń, nazw oraz symboli, które najlepiej i najpełniej zaprezentują to, co chcesz przekazać swoim klientom jako marka. Na tym etapie dostajesz ode mnie ankietę do wypełnienia i na jej podstawie będę tworzyła pierwsze szkice na papierze. Rysunki te, choć są niezbyt dokładne, to w pełni ukazują ideę Twojej firmy. Często jednak jest tak, że klient sam już na tym etapie chce zdecydować o wyborze kierunku rozwoju znaku, ale szkice i niedokładne kreski mogą nie przypaść mu do gustu. To zupełnie zrozumiałe zjawisko, dlatego każdy powinien wykazać się cierpliwością i poczekać, aż propozycje znaku będą gotowe a tym samym dopracowane. Sama miałam taką sytuację, że pokazałam klientowi szkic logo na papierze i moja propozycja nie tylko nie wzbudziła u niego entuzjazmu, ale co więcej – nawet nie chciał o niej rozmawiać. Postanowiłam mimo wszystko przenieść ją do wersji cyfrowej (jako jedną z 3 propozycji). Jak się okazało, finalnie projekt na tyle przypadł klientowi go gustu, że wybrał właśnie to logo, choć na wcześniejszym etapie po prostu nie potrafił sobie go wyobrazić.
Czytelność i symbolika
Bardzo ważną cechą znaku, jest jego czytelność. Logo powinno być nieskomplikowane i łatwe do nadruku np. na długopisie czy do wyhaftowania na koszulce. Im bardziej skomplikowany znak, tym trudniej przenieść go na różne nośniki. Podobnie sprawa ma się z jego symboliką. Logo powinno skupić się na jednej najważniejszej cesze marki. Trzeba unikać przeładowania znaczeniowego znaku.
Konstrukcja znaku
Znak powinien być tworzony według pewnych reguł. Geometria w projektowaniu, to bardzo ważny czynnik wpływający na to, czy dany znak będzie dobry czy też nie. Złoty podział stosuje się w projektowaniu architektury czy różnego rodzaju przedmiotów, jak chociażby mebli. Ma on zastosowanie także w projektowaniu graficznym. Własne logo zaprojektowałam w formie zbliżonej do złotej proporcji 8:13. Na siatkę naniosłam bryły geometrycznie, które w uproszczony sposób przedstawiają tukana i dzięki takiemu podejściu, znak jest czytelny i ma przyjemne dla oka proporcje.
Krój pisma
Kolejnym po stworzeniu znaku graficznego logo – tzw. godła – krokiem, jest dopasowywanie odpowiedniego kroju pisma. Font użyty w logotypie powinien współgrać ze znakiem graficznym. Należy wówczas wybrać taki krój pisma, by był zarówno ciekawy, czytelny, jak i spójny z cechami graficznymi logo. W zależności od budżetu klienta mogę opierać się na fontach bezpłatnych (z otwartą licencją) lub płatnych. Płatne kroje pisma dają nam większe pole popisu i unikamy wtedy bardzo często używanych fontów, co pozwala odróżnić się od konkurencji. Jednocześnie kupując dobrze zaprojektowany font, inwestujemy w swoją markę i jej wizerunek.
Pole ochronne
Kolejnym elementem jest zastosowanie pola ochronnego znaku, czyli obszaru – marginesu, w którym nie powinno się znaleźć nic oprócz logo. Dzięki temu obszarowi, znak ma przestrzeń żeby „działać”. Obszar ochronny jest dokładniej opisywany w księdze znaku, która zwykle powstaje po wykonaniu logo.
Kolor ma znaczenie
Podczas projektowania znaku, do głosu dochodzi kwestia kolorów. Podstawowymi barwami logo są czerń i biel. Dlatego logo powinno wyglądać dobrze i czytelnie zarówno kolorowe jak i w czerni/bieli. Kolor stanowi bardzo ważny element komunikacji wizualnej firmy – z tego powodu konsekwentne trzymanie się kolorów firmowych, to klucz do spójności wizerunku. Weźmy przykłady znanych marek: Orange jest pomarańczowy, Plus zielony, Coca-cola czerwona, a Play używa fioletu jako swojego koloru firmowego. Wyobraźmy sobie, że reklamy Play nie są już fioletowe, wtedy całkiem tracimy orientację w tym, jaki operator chce nas zainteresować swoją ofertą. Reklama przestaje do nas „przemawiać”. Z tego powodu warto zastanowić się nad kolorem/kolorami swojej firmy – przez swą spójność z logo, stają się tonem naszej marki „tone of voice”.
Zaprezentowany powyżej krótki przewodnik po pracy nad logo, ma za zadanie pozwolić zrozumieć czym jest logo oraz jak przebiega proces jego powstawania. Wiele innych, cennych informacji znajdziesz w kolejnych wpisach. Jeżeli chciałbyś, aby Twoje logo było zaprojektowane w sposób przemyślany i zgodny ze sztuką projektowania to kliknij tu.