Osoba lub firma zlecająca zaprojektowanie logo freelancerowi bądź firmie brandingowej nie zdaje sobie sprawy jakie są rodzaje znaków graficznych. Dlatego opierając się na świetnej książce “Podręcznik projektantów logo” G. Hardy’ego postanowiłam przedstawić podstawowe typy logo.

Każda z opcji niesie za sobą zalety, ale ma też pewne ograniczenia, dlatego dobrze zdawać sobie z tego sprawę zlecając opracowanie logo.

Podział na rodzaje logo jest różnorodny. W pierwszej kolejności możemy podzielić je ze względu na formę, czy jest to znak abstrakcyjny czy przedstawiający. Do najbardziej rozpoznawalnych znaków abstrakcyjnych możemy zaliczyć: Nike, Pepsi, Mastercard czy logo Igrzysk olimpijskich.
Do znaków przedstawiających możemy zaliczyć takie znaki jak: Apple, Twitter, WWF, Dove czy Shell. Zarówno znaki przedstawiające jak i abstrakcyjne mogą zawierać logotyp czyli nazwę firmy zapisaną literami (jak np. Pepsi) lub występować jako sam obraz. O ile wielkie i rozpoznawalne marki mogą sobie pozwolić na logo w formie samego obrazu / piktogramu o tyle dla małej dopiero powstające firmy nie jest to zalecane.

Jeszcze jeden ważny aspekt – jeżeli decydujemy się, żeby nasze logo było przedstawiające i ukazujące branże, w której działamy, możemy mieć potem trudność jeżeli chcemy rozszerzyć zakres naszych usług. Wtedy najlepiej stworzyć nowy brand.
Mamy więc dwie kategorie logo: przedstawiające i abstrakcyjne. Oprócz tego podziału możemy wyróżnić następujące typy logo:

 Znak graficzny

Pierwszym rodzajem przedstawiania logo jest znak graficzny. Najczęściej składa się z obrazu graficznego i nazwy firmy. Taka forma logo pomaga nam nawiązać kontakt z klientami / odbiorcami. Przykłady znaków graficznych: Adidas, DPD, Pepsi, Pyszne.pl. Może występować również jako sam obraz czyli godło, takimi przykładami są Apple, Shell, Twitter. O tym co to jest godło piszę w artykule: Budowa logo.
Projektując taki typ logo zawsze dostarczam klientowi wersje logo pionową i poziomą. Wersja pozioma świetnie sprawdza się na stronach www, podłużnych metkach lub innych horyzontalnych formatach. Natomiast wersja pionowa lepiej skaluje się na urządzeniach mobilnych i formatach pionowych.

Mascot logo

Do kolejnej grupy możemy zaliczyć mascot logo. To specyficzna grupa logo, która charakteryzuje się wpisaniem w znak bohatera, maskotki firmy. Najbardziej znane logo tego typu to logo KFC, maskotką firmy jest sam założyciel firmy pułkownik Harland Sanders. Inne popularne mascot logo to: Michelin, Pringels, tego typu logo jest często spotykane wśród amerykańskich drużyn sportowych głównie w NBA. ten typ znaku podobny jest do emblematu z tą różnicą, że całe logo nie jest wpisana w określony kształt.

Logotypy

To typ logo składającego się z samej nazwy firmy. Nie zawiera sygnetu czyli znaku graficznego. Atutem tego typu logo jest to, że odbiorca widząc logo od razu odczytuje nazwę firmy. Krój pisma użyty do logotypów powinien się wyróżniać i oddawać ideę marki. Nie bez znaczenia jest też kolor użyty w logotypie, lub w jego tle, ponieważ nierozerwalnie buduje wizerunek marki. Z najbardziej znanych znaków tego typu na pierwszym miejscu jest Coca-Cola, inne przykłady to The New York Times, Google, Canon, Star Wars. 
Projektując taki znak należy starannie dobrać krój pisma lub stworzyć go od podstaw, unikać fontów bezpłatnych, ogólnodostępnych. Wybór powszechnie dostępnego kroju pisma spowoduje, że przestaniemy być unikatowi, każdy będzie mógł użyć wybranego przez nas fontu w dowolny sposób, a to nie sprzyja dobremu wizerunkowi marki.

Inicjały i monogramy

Monogram to typ logo składający się z pojedynczej lub kilku liter (inicjałów). Często są tak wystylizowane, że na pierwszy rzut oka zauważamy znak graficzny, a nie literę.
Monogram często wykorzystuje się w markach modowych, gdzie nazwisko (lub inicjały) projektanta jest marką samą w sobie. Tak jest w przypadku Coco Chanel, Gucci, Louis Vuitton. Ale nie tylko branża modowa zagarnęła sobie ten typ znaku. Logo zbudowane z inicjałów nazwy firmy staje się łatwiej zapamiętywane. Logo też jest o wiele łatwiej skalowalne i bardziej wyraziste niż cała długa nazwa firmy. Takimi przykładem może być CNN, HP, Warner Bros, General Electric, Beats Electronics.

Emblemat

Taki znak zamknięty jest w konkretny kształt np. owalny, w kształcie tarczy itp. Może zawierać elementy rysunkowe / ilustracyjne. Emblemat często zawiera nazwę firmy, slogan.
Do emblematów zaliczamy: Starbucks Coffee, logo Forda, UPS, BMW, Harley Davidson.
Ten typ logo nie wygląda dobrze na małym formacie ponieważ staje się nieczytelny, podobnie w wersji monochromatycznej emblemat może stracić swoją atrakcyjność. Emblematy za to sprawdzają się świetnie na opakowaniach produktów np. spożywczych. Często też występują jako logo drużyn sportowych (podobnie jak mascot logo).

Mam nadzieję, że po tym zestawieniu dostrzeżesz różnice w rodzajach logo. A jeśli sam potrzebujesz znaku to będzie Ci łatwiej określić czego szukasz 🙂

Inne przydatne artykuły:
Jak powstaje logo